خرید و فروش و رهن و اجاره خانه و زمین در گرجستان

خرید و فروش و رهن و اجاره خانه و زمین در گرجستان

خرید و فروش و رهن و اجاره خانه و زمین در گرجستان

خرید و فروش و رهن و اجاره خانه و زمین در گرجستان

توصیه های سفر به باتومی

توصیه های سفر به باتومی

با فرارسیدن فصل گرما، روز بروز بر تعداد گردشگران در باتومی افزوده می شود. ببینیم باتومی اینروزها چه حال و هوایی دارد.
باتومی در راه مدرن شدن
در این وبلاگ جای یک پست مفصل در مورد شهر باتومی خالی است. دلیل انهم اینست که شهر بسرعت در حال بازسازی و تغییر است و آنچه امروز مینویسی ممکن است تا چند روز دیگر معتبر نباشد. اگر باتومی امروز را با باتومی چند سال پیش مقایسه کنید، تغییرات بخوبی مشخص هستند اما این به هیچ وجه معنا نمیدهد که باتومی شهری مدرن است.
اگر در خیابان تسرتلی tsereteli این شهر قدمی بزنید، فقر و عقب ماندگی را بخوبی احساس میکنید. بخصوص که اگر یک روز بارانی باشد، چون گل ولای در خیابان و پیاده رو بعضی قسمتها را به یک باتلاق واقعی تبدیل میکند. پیاده روی بخشهایی از خیابان بطور کامل توسط دست فروشان سد معبر شده است. حدود دوسال پیش شهرداری باتومی تصمیم بی خردانه ای می گیرد که این دستفروش ها را جمع آوری کند. مقاومت دستفروشان که همراه با خانواده های خود جمعیتی قابل توجه هستند ونیز دخالت نهادهای مدنی و از جمله دفتر نظارت بر حقوق بشر در گرجستان باعث شد که دولت عقب نشینی کند و این برنامه متوقف شد. از مردمی که سالیان درازی است از راه خرده فروشی در کنار خیابان امرار معاش میکنند، بخواهیم بساط خود را جمع کنند و به امان خدا بروند، بنظرم خیلی احمقانه بود.
ترمینال اتوبوس رانی و می نی بوس رانی باتومی هم وضعیت اسفناکی دارد. بغیر از ساختمان کهنه و بدقواره این ترمینال که توی ذوق جهانگرد میزند، مشکلات دیگری هم وجود دارد. دفتر یا باجه اطلاعات وجود ندارد و شما ناچاری سئوالات خود را از این و آن بپرسی، آنهم در شهری که کمتر کسی انگلیسی میداند. مینی بوسهایی که به شهرستانهای مختلف می روند در محیط ترمینال پراکنده هستند و تابلویی که مقصد هر مینی بوس را مشخص میکند، با خط گرجی نوشته شده است یعنی خطی که در خود گرجستان هم بعضی از اقلیتها قادر به خواندن آن نیستند، چه رسد به یک جهانگرد.
ایروزها گمرک سارپی هم در حال بازسازی است، اگر از این مرز وارد گرجستان شوید، صدای لودر و کلنگ الکتریکی، یک لحظه آرامتان نخواهد گذاشت و باید بنابر وضعیت هوا خاک یا گل راه هم تحمل بفرمایید. این توضیحات را دادم تا خدای نکرده با این توهم که دارید به یک شهر مدرن سفرمیکنید، وارد باتومی نشوید.
آب و هوای باتومی
آب و هوای باتومی نیمه استوایی است. این یعنی باتومی شهری است گرم و پرباران اما نه به گرمی و پربارانی مناطق استوایی. از اواسط بهار تا اواسط پاییز ممکن است بتوان در ساحل دریا شنا کرد، این بستگی دارد به اینکه هوا چه میزان آفتابی یا بقول هواشناسها پایدار باشد. بیشتر گردشگران اواسط تابستان را برای سفر به باتومی ترجیح میدهند اما این زمان بیشتر برای کسانی مناسب است که از ماهها قبل برنامه سفر را تنظیم و محل اقامت را رزرو کرده باشند. در این موقع سال قیمتها سر به فلک میکشند و به سادگی نمی توانید یک محل اقامت مناسب پیدا کنید. اگر از آن دسته آدمهایی هستید که امشب برای مسافرت فردا صبح برنامه ریزی میکنید و قصد شنا کردن هم دارید، از پیش نگاهی به پیش بینی هواشناسی داشته باشید.
چگونه به باتومی برویم؟
سفر هوایی: در فصل تابستان بطور معمول پرواز مستقیم بین تهران و باتومی برقرار میشود. اما پرواز بین تهران و تفلیس هفته ای چند نوبت و در تمام فصول سال برقرار است. از تفلیس به باتومی هر وسیله ای که بخواهید وجود دارد: هواپیما، قطار، اتوبوس،مینی بوس، سواری، دوچرخه و….
سفر با اتوبوس: در ترمینال غرب تهران هم میتوانید بلیط اتوبوس مستقیم تهران به باتومی را تهیه کنید.
سفر با خودروی شخصی: علاقه مندان به سفر با خودروی شخصی نیز میتواند با عبور از خاک ترکیه، خود را به باتومی برسانند.اگر برای بار اول به این سفر میروید به مسیر مناسب برای مسافرت توجه کنید و بهیچ وجه تلاش نکنید تنها با دیدن نقشه خودتان مسیری را تجربه کنید. جاده های فرعی ترکیه خطرناکتر از آنی هستند که ممکن است فکرش را هم بکنید.
سفر از ایروان: در فصل تابستان، از شهر ایروان در ارمنستان به مقصد باتومی هم قطار وجود دارد و هم مینی بوس

محل اقامت
بقول دوستی که می گفت این شمال ایران، گردشگرهای ایرانی رو بد عادت کرده و فکر میکنند همه جا مثل شماله که شب برسیم، همان موقع یک ویلای شیک اجاره کنیم تا خستگی راه ازتنمان بیرون بیاد. نخیر،
- اول اینکه در جایی مانند باتومی که گردشگر ایرانی مشکل زبان هم دارد برای برقراری ارتباط بندرت ممکن است یک ایرانی پیدا شود که هم اطلاعات مفیدی داشته باشد و هم قابل اعتماد باشد.
- شهر باتومی هنوز مشکل تامین آب شهری دارد. اگر به فکر این هستید که برای صرفه جویی بجای هتل، منزل یا آپارتمان اجاره کنید باید تحمل قطعی آب را هم داشته باشید.اگر هنگام بازدید اولیه صاحب خانه بشما گفت که امروز بخاطر تعمیرات چند ساعتی آب قطع است و بزودی همه چیز عادی خواهد شد، به هیچ وجه اعتماد نکنید. در ضمن در ابتدای ورود به محل سکونت فکر نکنید که راهروها و راه پله های تاریک و کثیف یگانه مشکل این آپارتمانها هستند، حتمن از وجود وسیله خنک کننده مناسب در همه جای منزل و بویژه در اتاق خواب مطمئن شوید وگرنه در فصل گرما تا صبح پشه و انواع حشرات دیگر از شما پذیرایی خواهند کرد. در ضمن خیلی هم به قفسه های دکوری زیبا با انواع و اقسام ظروف چینی خوش آ ب و رنگ، دلخوش نباشید چون بعد از پرداخت پول آپارتمان ممکن است به شما گفته شود که درب این کمدها قفل خواهند بود و شما اجازه دست زدن به انها را ندارید که هیچ بلکه باید مواظب هم باشید که خشی به آنها وارد نشود.
- اگر به فکر این هستید که بعد از رسیدن به باتومی، هتلی پیدا کنید و در آن اقامت داشته باشید هم توجه کنید که هتلهایی که در خیابان اصلی و در معرض دید هستند، قیمت بالاتری دارند. ممکن است یک هتل تنها صد متر با خیابان اصلی فاصله داشته باشد، امان چون تابلوی آن به چشم نمیآید، تا 30 درصد نسبت به هتل مشابه قیمتی ارزانتر داشته باشد. در ضمن به هیچ عنوان فکر نکنید که اگر کسی هتلی را برای شما رزرو کند، قیمتی گرانتر را پرداخت میکنید. افرادی که در کار رزرو هتل هستند، از هتلها تخفیف میگیرند و ممکن است آن تخفیف را با شما هم قسمت کنند و بنابراین شما هزینه کمتری را هم پرداخت کنید.
جا های دیدنی
ساحل دریا و بلوار اصلی شهر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی هستند. قلعه باستانی گونیو آپاپساروس، آبشار ماخونتستی Makhuntseti ، باغ گیاه شناسی، آبگاه دلفینها، آکواریوم باتومی، مسجد قدیمی، کلیساهای ارتودکس و ارمنی و کاتولیک، پارک آبی، پارک 6 می و دریاچه نوریگلی Nurigeli و خیلی جاهای دیدنی دیگر هم منتظر بازدید مسافران باتومی هستند.
مراکز خرید
سوپر مارکت گودویل جای مناسبی برای خرید خواربار و مایحتاج روانه است اما بطور کلی در باتومی دنبال مراکز خرید مدرن و مجلل نباشید. در بازارچه های سنتی شهر هر کالای را ممکن است پیدا کنید. بازار اصلی و سنتی شهر هم خوپا بازار نام دارد.
رستوران و کافه
در محدوده بلوار و اطراف آن کافه ها و رستورانهای مختلفی را پیدا میکنید.البته که قیمتها در اینجا از قسمتهای دیگر شهر گرانتر است. رستوران سانرمو San Remo در کنار آب خیلی معروف است و گاهی هم بسیار شلوغ میشود. وقتی به کافه های بزرگ یا شلوغ میروید، چند نکته را در نظر داشته باشید:
- از همان اول سعی کنید سفارش خود را مشخص کنید، درست است که گارسون ابتدا میاید بالای سر شما و با اشتیاقی که برای گرفتن سریع سفارش نشان میدهد، مزاحم شما میشود برای اینکه منو را بخوبی بررسی کنید، اما بعد از گرفتن سفارش ممکن است برود و دیگر به آسانی نتوان او را پیدا کرد. در ضمن چهره او را هم بخوبی شناسایی کنید چون در بیشتر رستورانها هر میز گارسون مخصوص خود را دارد و گارسون دیگر حاضر نمیشود سفارش شما را قبول کند.
- بهتر است برای غذای اصلی، جز آنچه به گارسون سفارش میدهید، یک غذای جایگزین هم در ذهن داشته باشید. اصلن تعجب نکنید اگر نیمساعت بعد از سفارش گارسون آمد و بشما گفت که غذای سفارش داده شده وجود ندارد. شاید بهتر باشد بجای ورق زدن منو، همان ابتدا از گارسون سئوال کنید که چه غذاهایی دارید!!!
- بهتر است به گارسون تذکر بدهید که ابتدا نوشیدنی و سالاد یا پیش غذا را برای شما بیاورد چون در حال عادی ممکن است ترتیب رعایت نشود یا اینکه کل سفارش شما یکباره سر میز بیاید.
- موقع بیرون رفتن اگر عجله دارید، مستقیم بروید صندوق و هزینه را حساب کنید. آوردن صورتحساب به سر میز ممکن است طول بکشد و از آن بدتر زمانی است که باید برای دریافت بقیه پولتان صرف کنید.
نکته آخر
باتومی روزبروز مدرن تر و پیشرفته تر میشود، ممکن است تا زمان مسافرت شما خیلی از نکات فوق بکارتان نیاید.